Boekt u wel eens een reis? Bent u klant bij een bank? Dan heeft u te maken met algemene voorwaarden. Deze algemene voorwaarden regelen uw rechten als klant. Maar ook wat uw plichten zijn. Er zijn ook algemene voorwaarden voor verpleging, verzorging en thuiszorg. Daardoor weet u wat uw rechten en plichten in de zorg zijn.
De Algemene Voorwaarden zijn gemaakt door organisaties van zorgaanbieders en cliënten samen. Dat zijn: ActiZ, BTN, Consumentenbond, LOC Zeggenschap in Zorg en NPCF.
Gegevens van deze organisaties:
Actiz |
(030) 273 93 93 |
|
BTN |
( 0162) 46 00 77 |
|
Consumentenbond |
(070) 445 45 45 |
|
LOC Zeggenschap in Zorg |
(030) 284 32 00 |
|
NPCF |
(030) 297 03 03 |
De meeste zorgaanbieders zijn lid van ActiZ of BTN. Alle leden van ActiZ en BTN gebruiken de Algemene Voorwaarden. Is een zorgaanbieder geen lid van ActiZ of BTN? Dan gebruikt deze waarschijnlijk niet de Algemene Voorwaarden. Het is niet duidelijk of uw rechten en plichten dan goed zijn geregeld. U kunt de zorgaanbieder vragen of die de Algemene Voorwaarden gebruikt van ActiZ en BTN. Gebruikt uw zorgaanbieder deze algemene voorwaarden? Dan gelden die voor alle cliënten van de zorgorganisatie.
Als u meubels koopt, dan moet u op een papier een handtekening zetten. Daarmee belooft de winkel dat u de meubels krijgt. En belooft u dat u de meubels zult betalen. U sluit dan een overeenkomst. In de zorg bestaat ook zo’n overeenkomst. Daarin staat wat voor soort zorg u krijgt en hoeveel. Maar u kunt daarnaast ook nog zelf extra afspraken maken met de zorgaanbieder. Ook deze komen in de overeenkomst te staan. Bijvoorbeeld als u extra diensten koopt. De afspraken in de overeenkomst mogen nooit slechter voor u zijn dan in de algemene voorwaarden is vastgelegd. Daarnaast is er nog het zorgleefplan. Daarin staat welke zorg u krijgt.
De Algemene Voorwaarden geven u als cliënt veel rechten. Hieronder leest u de belangrijkste:
U heeft niet alleen rechten. U heeft ook een aantal plichten. De belangrijkste zijn:
Om zorg te krijgen heeft u een soort toegangsbewijs nodig: het indicatiebesluit. Voor u zorg krijgt moet u dit indicatiebesluit hebben of aangevraagd hebben. Op het indicatiebesluit staat hoe lang u zorg kunt krijgen.
Maar krijgt u revalidatie na bijvoorbeeld een operatie? Dan is het niet altijd nodig zorg te ontvangen tot het einde van de indicatie. De zorgaanbieder geeft u op tijd informatie wanneer de zorg stopt.
Heeft u op het moment als de indicatie eindigt nog steeds zorg nodig? Of heeft u meer zorg nodig? De zorgaanbieder kan u helpen bij het aanvragen van een nieuwe en/of een vervolgindicatie. Hoe dat werkt staat in de Algemene Voorwaarden.
De zorgaanbieder mag niet zomaar stoppen met de zorg. In de Algemene Voorwaarden staat wanneer de zorgaanbieder wel met de zorg mag stoppen. Bijvoorbeeld als de zorgaanbieder de zorg die u nodig heeft niet mag leveren.
Maar ook dan mag de zorgaanbieder de zorg niet zomaar stoppen. Hij moet zorgen dat u niet in de problemen komt. Bijvoorbeeld door u te helpen met het zoeken naar een andere oplossing. Of naar een andere zorgaanbieder, die u de zorg wel kan bieden. En de oude zorgaanbieder moet al uw gegevens aan de nieuwe zorgaanbieder geven, als u dat goed vindt.
Vindt u dat de zorgaanbieder niet doet wat er is afgesproken? Of voelt u zich niet juist behandeld? U kunt dan een klacht indienen. Dat gaat zo:
Voor meer informatie kunt u hier downloaden de folder Algemene voorwaarden bij levering WLZ-zorg in natura en de folder Algemene voorwaarden zorg zonder verblijf.
© Present, all rights reserved |
Website by: eResults